کد خبر : 8793

چرا دست کم دو بزرگراه تهران نیازمند عوارض تردد است؟

چرا دست کم دو بزرگراه تهران نیازمند عوارض تردد است؟

یک تصویر از جریان تردد خودروهای شخصی در تهران، اثبات می‌کند: طرح ترافیک فعلی بدون «اقدام برای واقعی‌سازی بهای تردد در حداقل دو بزرگراه خاص شهر»، نه تنها محدودیت مورد انتظار، در مقابل تولیدکنندگان ترافیک و آلودگی به‌وجود نمی‌آورد که دسته‌ای از همین خودروسوارها به‌راحتی و در ساعاتی مشخص، بدون پرداخت عوارض یا قرار گرفتن در تور جریمه پلیس، به محدوده طرح نفوذ می‌کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، بزرگراه‌های حکیم و همت در مسیر غرب به شرق، ورودی‌های اصلی جریان ترافیک به محدوده مرکزی پایتخت محسوب می‌شود که بخش قابل‌توجهی از مسافران خودروهای شخصی در سفرهای صبحگاهی در این دو معبر پرتردد، ساکنان شهرها و شهرک‌های حومه غربی پایتخت هستند.

این گروه بخشی از همان ۲ تا ۳ میلیون نفر جمعیت روز (شناور) شهر تهران است که به علت خلأ شبکه ریلی کارآمد بین تهران و حومه از یک سو و هزینه پایین تردد با خودرو در پایتخت از سوی دیگر، برای رفت و آمد بین محل سکونت (حومه) و محل کار (تهران)، وسیله نقلیه شخصی را به ناوگان حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهد.

صبح‌ها دو ساعت قبل از شروع طرح ترافیک در تهران، بار تردد خودروهای شخصی در این دو بزرگراه –غرب به شرق- افزایش چشمگیر پیدا می‌کند به‌طوری‌که مشاهده تصویر واقعی رفت و آمد در ساعات ۵ و ۶ صبح در این دو معبر، حجم تردد را نزدیک به ازدحام خودرو در ساعت ۷:۳۰ تا ۹:۳۰ صبح نشان می‌دهد.

ماجرا از این قرار است که بخشی از خودروسوارها که همواره قصد دور زدن ضوابط ترافیکی و مقررات شهری را دارند، یک تا دو ساعت زودتر از شروع مقررات طرح ترافیک- زودتر از ۶:۳۰ صبح- وارد شبکه بزرگراهی می‌شوند تا پیش از رهگیری توسط دوربین‌های ترافیکی، با ورود به محدوده، عملا از پرداخت عوارض روزانه طرح ترافیک معاف شوند.

روز گذشته یک نمودار از میانگین حجم ورودی خودرو به محدوده طرح ترافیک در تهران طی پاییز امسال منتشر شد که محتوای آن، با تایید این واقعیت،‌ مشخص می‌کند: در حال حاضر میزان ورود خودرو به محدوده طرح ترافیک در ساعت ۶ صبح تقریبا به اندازه میزان ورودی در هر یک از ساعات ۷ و ۸ صبح است.

هر چند در این دو ساعت ۷ و ۸ صبح، طبق اعلام شهرداری، بار ورودی خودرو نسبت به سال گذشته نصف شده اما آنچه مورد غفلت قرار گرفته، «هجوم بامدادی خودرو به محدوده» است که با واقعی شدن بهای تردد در بزرگراه‌ها، می‌تواند مهار شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها