کد خبر : 12345

امروز در بازار ارز و سکه چه گذشت؟ سه شنبه 14 اسفند

امروز در بازار ارز و سکه چه گذشت؟ سه شنبه 14 اسفند

برخلاف روزهای اخیر، امروز کاهش قیمت‌ طلا و ارز متوقف، و نرخ‌ها وارد سیر صعودی شدند. اگرچه در صرافی‌ها قیمت دلار با کاهش اندک مواجه شد اما در بازار غیررسمی، دلار آمریکا از مرز ۱۳ هزار تومانی عبور کرد. سکه به حدود ۴.۵ میلیون تومان رسید و طلای آبشده وارد کانال ۱.۸ میلیونی شد.

به گزارش اقتصادنیوز، روند نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز پایتخت که از اواخر هفته گذشته آغاز شده بود، در چهارمین روز هفته متوقف شد و در معاملات امروز نرخ‌ها در بازار طلا و ارز پایتخت به مدار صعودی بازگشتند.

امروز سه‌شنبه 14 اسفند ماه اگرچه در صرافی ملی و سایر صرافی‌های رسمی قیمت دلار و سایر ارزهای رایج با کاهش اندک همراه شد، اما در بازار غیر رسمی نرخ ارز شیب افزایشی را به سرعت پیمود. سکه و طلا نیز با کاهش اندک قیمت‌ها بازگشایی شدند و اما در ادامه روز به‌طور کلی سیر صعود قیمت را پیمودند.

برخی فعالان بازار معتقدند امروز بازارساز قصد داشت با عرضه ارز، قیمت دلار را زیر  مرز 13 هزار تومانی نگه دارند، و در عوض در بازار آزاد نوسان گیران به واسطه رشد نرخ حواله درهم خریدهای خود را بالا برده بودند.

همچنین به رغم کاهش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی، بهای سکه به کمک رشد نرخ دلار سیر افزایش قیمت را پیمود.

به نظر می‌رسد مهم ترین عاملی که امروز دلار را به کانال 13 هزار تومانی هدایت کرد، رشد نرخ حواله درهم بود. امروز سرعت رشد درهم زیاد بود  و این ارز توانست از کانال 3 هزار و 500 به کانال 3 هزار و 600 تومانی منتقل شود. گروهی از فعالان بازار نیز باور داشتند در روزهای یک شنبه و دوشنبه میزان عرضه این ارز زیاد بود؛ ولی هم زمان با کاهش عرضه، خریدها در بازار حواله‌ای این ارز افزایش یافت.

به بیان دیگر دسته ای از معامله گران باور داشتند اختلال در عرضه حواله درهم سیگنال افزایشی را به معامله گران ارسال کرد و آن ها خریدهای خود را بالا بردند. و عده دیگری باور داشتند، طبیعی بود پس از دو روز کاهش شدید، بازار با یک اصلاح قیمتی مواجه شود.

قیمت انواع سکه و طلا

سکه امامی (طرح جدید) دیروز با قیمت 4 میلیون و 410 هزار تومان به کار خود پایان داد و امروز با نرخ 4 میلیون و 405 هزار تومان بازگشایی شد. با آغاز معاملات قیمت سکه وارد سیر صعودی شد و پیش از ظهر به نیمه بالای کانال 4.4 میلیونی راه یافت. با ادامه این روند بعدازظهر سکه مرز 3.5 میلیونی را نیز پشت سر گذاشت و در لحظه تنظیم گزارش (حوالی ساعت 4.30 بعدازظهر) سکه طرح جدید به 4 میلیون و 510 هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی (طرح قدیم) امروز 4 میلیون و 300 هزار تومان، نیم‌سکه 2 میلیون و 470 هزار تومان و ربع‌سکه 1 میلیون و 600 هزار تومان بود. سکه گرمی نیز 830 هزار تومان قیمت دارد.

مثقال طلای آب‌شده روز گذشته نهایتاً نرخ 1 میلیون و 743 هزار تومان را به ثبت رساند و امروز هر مثقال طلای 17 عیار با قیمت 1 میلیون و 740 هزار تومان کار خود را آغاز کرد. با آغاز معاملات طلای آبشده وارد نیمه بالای کانال 1.7 میلیونی شد و بعدازظهر با تندتر شدن شیب افزایش قیمت از مرز 1.8 میلیونی عبور کرد و در لحظه تنظیم گزارش (حوالی ساعت 4.30 بعدازظهر) مثقال طلای آبشده 1 میلیون و 810 هزار تومان است.

اونس طلا در بازار جهانی باز هم کاهش یافت و به 1284 دلار رسید. در بازار داخلی گرم طلای 18 عیار حوالی 410 هزار تومان و گرم طلای 24 عیار کمتر از 550 هزار تومان بوده‌است.

قیمت دلار و ارزهای رایج

دلار آمریکا در بازار غیررسمی روز گذشته با نرخ 12 هزار و 750 تومان به کار خود پایان داد و امروز هر دلار در بازار آزاد با نرخ 12 هزار و 800 تومان آغاز به کار کرد. دلار در معاملات اولیه به سمت مرز 13 هزار تومانی حرکت کرد و حوالی ظهر از این مرز عبور کرد. در لحظه تنظیم گزارش (حدود ساعت 4.30 بعدازظهر)  دلار آمریکا به 13هزار و 240 تومان برای خرید و 13 هزار و 280 تومان برای فروش قیمت خورد.

دلار در صرافی ملی امروز با نرخ 12 هزار و 500 تومان برای خرید و 12 هزار و 600 تومان برای فروش آغاز به کار کرد و در ادامه روز نیز نوسان چندانی نداشت. امروز فاصله موجود بین قیمت دلار در بازار آزاد و نرخ صرافی‌های منتخب، عاملی که موجب شده بود تا حدی در برابر صرافی های بازارساز صف شکل بگیرد.

امروز یورو در صرافی‌ها در نیمه بالای کانال 14 هزار تومانی و در بازار آزاد در مرز 15 هزار تومانی بود. پوند انگلیس در صرافی‌ها در میانه کانال 16 هزار تومانی و در بازار آزاد با وجود حجم ناچیز معاملات وارد کانال 17 هزار تومانی ش. درهم امارات نیز به نیمه پایین کانال 3 هزار و 600 تومانی راه یافت.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها