کد خبر : 10523

تحلیل رئیس کل بانک مرکزی از علت شوک ارزی

تحلیل رئیس کل بانک مرکزی از علت شوک ارزی

رئیس کل بانک مرکزی : شوک ارزی نتیحه یک جنگ اقتصادی بود که کنترل شد و هدف ما این است که این کنترل بیشتر شود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: با توجه به این که نرخ ارز در ابتدای سال افزایش جدی پیدا کرد و موجب شوک در نرخ تورم شد. به این شوک، شوک طرف عرضه گفته می‌شود که باعث افزایش قیمت‌ها شد.

وی درباره اثر‌گذاری دلار در ایران بیان کرد: برخی برآورد می‌کردند که نقدینگی و تورم به شدت افزایش می‌یابد و ابر تورم پیش می‌آید، همه این موارد کنترل شده است. البته قبول دارم که در برخی از زمینه‌ها افزایش تورم رخ داد. هم گرانی و هم گران‌فروشی داشتیم ولی این شوک که نتیجه یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ملت ایران بود کنترل شد.

همتی در ادامه افزود: هدف ما این است که به تدریج کنترل‌ها را بیشتر کنیم و شیب افزایشی آن را کاهش دهیم. در حالی که تورم شهریور ماه حدود ۶، ۷ درصد بود در دی ماه به ۱٫۸ درصد رسید. این رقم نشان‌دهنده‌ی حرکت به سمت ثبات بیشتر است.

وی عنوان کرد: رشد نقدینگی در ۹ ماه نخست سال نسبت به پایان سال گذشته نزدیک ۱۵٫۶ درصد بوده که نشان می‌دهد رشد نقدینگی کشور نیز همانند سال‌های گذشته بوده است. بنابراین در رشد نقدینگی کشور اتفاقی نیفتاده است و فقط شوک تورمی ناشی از عرضه بوده که در حال تعدیل است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها