کد خبر : 7892

خودروتک بررسی می‌کند؛

نمایشگاهی برای نمایش هیچی

نمایشگاهی برای نمایش هیچی

سومین دوره نمایشگاه به‌اصطلاح بین‌المللی خودرو تهران، کم‌رمق‌ترین نمایش ممکن را به اجرا گذاشت. سایه سنگین تحریم‌ها از یک‌سو دست برندهای خارجی را از این گردهمایی کوتاه کرد و از سوی دیگر با بروز مشکلاتی برای خودروسازان، ویترین شرکت‌های داخلی را نیز کم‌رنگ کرد. مشکلات متعدد در برگزاری این نمایشگاه، لایه‌های پنهان بحران مدیریتی در صنعت خودرو را نمایان کرد.

به گزارش خودروتک، واقعیت این است که نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران هیچ اتفاق تازه‌ای نداشت، چنانکه خودروهای در حال تولید خودروسازان داخلی نیز در دیگر نمایشگاه‌های گذشته ایران و البته سال‌های گذشته به مقدار کافی نمایش داده شده‌اند. تغییر رنگ و لعاب مدل های تکراری، اضافه و کم کردن آپشن ها و البته حضور نام های جدید که زیر کالبد خود همان ساختار قدیمی را دارند، تمام آنچه طی این چند روز در شهر آفتاب اتفاق افتاد، بود.

نمایشگاهی که بین‌المللی نیست

خداحافظی بخش عظیمی از برندهای خارجی از بازار ایران و قطع همکاری گروه باقی‌مانده، چهره انحصارزده این صنعت را نشان داد. سومین گردهمایی بزرگان خودرویی کشور در حالی روی کلیدواژه «بین‌المللی» اصرار می‌کند که عملاً خارجی‌های حاضر در ایران را باید چینی‌ها تلقی کرد. تویوتا، ب‌ام‌و، میتسوبیشی، دی‌اس، هیوندای، کیا، مرسدس‌بنز، رنو، نیسان و فولکس‌واگن به لطف ممنوعیت واردات، حالا دیگر اثری از آثارشان در میان نیست تا بخواهند نمایشگاه خودروی تهران را رنگ و لعاب بین‌المللی ببخشند.

دستان خالی دو خودروساز بزرگ

با وجود فضای وسیع اختصاص یافته به ایران‌خودرو و سایپا، شاهد حضور محصولات اندکی از این دو خودروساز هستیم، ایران‌خودرو تنها سواری‌های پژو 207 صندوق‌دار، هاچ‌بک با سقف شیشه‌ای و البته دنا پلاس توربو را به نمایشگاه آورده، در کنار این خودروها نیز وانت فوتون تونلند دیزلی و ون وانا حضور دارند. سایپا تنها دو خودرو سواری در نمایشگاه دارد، ساینا برقی و رهام! که البته به نظر می‌رسد هر دو خودرو حداقل در آینده نزدیک به بازار نخواهند آمد، نکته جالب اینکه با وجود انتشار مشخصات فنی و قدرت موتور رهام در سایت سایپا، در نمایشگاه اشاره‌ای به مشخصات فنی نشده و برخی مسئولین، از احتمال تغییرات در پیشرانه خودرو خبر می‌دهند.

مدیریت ضعیف برگزاری

در ابتدا قرار بود تا سومین دوره از این گردهمایی اواخر آبان ماه در شهر آفتاب برگزار شود اما به دلیل تقارن آن با نمایشگاه قطعات خودرو 97، زمان برگزاری آن به 26 تا 30 آذرماه تغییر کرد. البته این پایان تعویق‌ها نبود؛ حالا خبر رسیده که زمان برگزاری این نمایشگاه حدود یک ماه دیگر به عقب افتاده و به روزهای 18 الی 21 دی‌ماه منتقل شده است. این برای سومین‌بار است که تاریخ افتتاحیه نمایشگاه خودرو تهران، به عقب می‌افتد.

جای خالی خارجی‌ها

به علت بسته بودن سایت ثبت سفارش و نامشخص بودن شرایط واردات خودرو به کشورمان، برخی از فعال‌ترین برندهای موجود در بازار از شرکت در این نمایشگاه امتناع کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به کیا، هیوندای، میتسوبیشی، نیسان، جک، لیفان، جیلی، سنگ یانگ و بام و اشاره کرد، البته به گفته غرفه داران افزایش غیرقابل‌توجیه هزینه‌های اجازه غرفه در این نمایشگاه نسبت به دوره سال قبل نیز یکی از دلایل فراری شدن شرکت‌های واردکننده بوده است.

دورهمی سرد در فصل سرد

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه قرار بود وزیر صنعت هم حضور داشته باشد اما برگزاری جلسات مختلف عاملی شد تا در نهایت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت‌های صنعتی به همراه مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه و مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا در این مراسم حاضر شوند. نکته قابل‌تأمل این نمایشگاه غیبت شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی و همچنین شرکت‌های واردکننده خودرو است. علاوه بر این نمایندگی‌ها و شرکت‌های طرف قرارداد و همکار با شرکت‌های چینی نیز در این نمایشگاه حضور چندانی ندارند. استقبال سرد شرکت‌کنندگان از سومین نمایشگاه خودرو باعث شده بازدیدکنندگان از همان دقایق ورود به نمایشگاه متوجه بی‌رونقی و عدم تنوع محصولات در غرفه‌ها می‌شوند. دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم در این نمایشگاه به حضور چند خودرو بسنده کرده و خبری از عرضه محصولات جدید به بازدیدکنندگان نیست.

پدیده تلخ اعتراض مردمی

در دومین روز از نمایشگاه خودرو تهران، جمعیتی نزدیک به ۱۵۰ نفر در اعتراض به کوتاهی شرکت‌های مختلف خودروسازی در تحویل‌دادن خودروهای خود در سالن ملل مجموعه شهر آفتاب تجمع کردند. تجمع‌کنندگان با در دست‌داشتن پلاکارد، خواهان تعیین تکلیف خودروهایشان بودند. بعضی از شاکیان معتقدند خودروهای آن‌ها تولید و در انبارها وجود دارد؛ اما شرکت سازنده در انتظار تغییر قیمت است تا سود بیشتری ببرد. افزون‌براین، سود تأخیر در مقایسه ‌با افزایش قیمت روزانه خودروها ناچیز است و البته، همین مبلغ نیز هنگام تسویه‌حساب خریدار به او پرداخت خواهد شد. پیش‌خریدکنندگان محصولات چینی نیز به تحویل داده نشدن خودروها با گذشت شش ماه از موعد مقرر اعتراض کردند. شاکیان هر خودروساز در اطراف غرفه شرکت مرتبط تجمع کردند؛ اما پس از چند ساعت، بدون هیچ اتفاق خاصی نمایشگاه را ترک کردند. جالب آنکه مدیر برگزاری این نمایشگاه بعد از ماجرای فوق اظهار کرد با مدیریت تیم اجرایی نمایشگاه، حراست مجموعه شهر آفتاب و نیروی انتظامی و با تدابیری که از قبل برای این اتفاق اندیشیده شده بود، شاهد بودیم که این اعتراضات به بهترین شکل و در فضایی آرام که از جانب مسئولان در اختیار معترضان قرار گرفته بود، برگزار شد و این دست از بازدیدکنندگان، اعتراض خود را بدون اینکه موجب ایجاد اختلال در نظم برگزاری نمایشگاه یا برنامه‌های شرکت‌های حاضر در آن شوند، برگزار کردند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها