کد خبر : 10665

ب ام و مدل X3M و X4M را رونمایی کرد

ب ام و مدل X3M و X4M را رونمایی کرد

بی ام و برای اولین بار از مدل M کراس اورهای X3 و X4 پرده برداری کرد. این دو کراس اور در دو نسخه M عرضه خواهند شد و مدل قدرتمندتر موسوم به Competition است که تبدیل به یک استاندارد در محصولات M شده است.

به گزارش خودروتک، مهم ترین بخش این کراس اور ها مربوط به قوای محرکه است. هر دو مدل از نسل جدید موتورهای قدرتمند و افسانه ای M با کد S58 بهره خواهند برد. این موتور برای اولین بار در این دو مدل به کار رفته است و در آینده نزدیک در هر دو مدل M3 و M4 به کار خواهند رفت.

این موتور 6 سیلندر با حجم دقیق 2993 cc مجهز به دو توربو شارژر تک بخشی توانایی تولید حداکثر قدرت 473 اسب بخار در بازه دور موتور 5600 تا 7300 rpm و حداکثر گشتاور 600 نیوتن متری در بازه دور موتور 2600 تا 5500 rpm را در نسخه M دارد. حداکثر قدرت در مدل موسوم به Competition به 503 اسب بخار در بازه دور موتور 5950 تا 7300 rpm می رسد.

M Power اعلام کرده است که با یک موتور کاملا جدید به نسبت نسل قبلی این موتور، یعنی S55 طرف هستیم.

میل لنگ جدید فورج کاری شده به همراه بخش هایی از سر سیلندر تولید شده با کمک دستگاه چاپ سه بعدی، توربوشارژهای جدید تک پره که هر کدام از آن ها سیلندرهای مخصوص به خود را تغذیه می کنند بخش های دیگری از این قوای محرکه مدرن و معرکه هستند. این موتور به یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک متصل شده است و قدرت تولید آن به هر چهارچرخ انتقال داده می شود.

هرچند که سیستم انتقال قدرت به هر چهارچرخ در این دو مدل استفاده شده است اما بی ام و اعلام کرده است که تنها با یک سیستم انتقال گشتاور به صورت 50/50 به چرخ های جلو و عقب طرف نیستیم و این شرکت از سیستم مشترک با بی ام و M5 استفاده کرده است. البته برخلاف M5 امکان انتقال تمامی گشتاور به یک محور وجود ندارد.

یک دیفرانسیل مرکزی قدرت را بین محور جلو و عقب تقسیم می کند. همچنین دیفرانسیل فعال M نیز برای توزیع بهتر قدرت بین دو چرخ عقب تعبیه شده است. بی ام و ادعا می کند با قرار دادن تنظیمات رانندگی این خودرو در حالت "دریفت کنترل شده"(control drifts) همانطور که از اسم این حالت مشخص است می توانید به دریفت کردن با کراس اور خود بپردازید.

حالت رانندگی "4WD SPORT" نیز در زمانی که یک رانندگی بدون چالش نیاز است به مدد چسبندگی و کشش بالای خودرو می تواند کمک کننده راننده باشد.

سیستم تعلیق با قابلیت تطبیق پذیری دارای سه تنظیم متفاوت است. فرمان خودرو نیز از نوع الکتریکی با تنظیمات مخصوص به M است. همچنین دیسک ترمز فلزی پرداخت شده از همراهی هاب آلومینیومی با ابعاد 15.6 اینچ در جلو و 14.6 اینچ در عقب بهره می برد. به علاوه در مدل عادی یعنی M از چرخ های 20 اینچی و در مدل Competition از چرخ های 21 اینچی استفاده شده است.

در بخش طراحی مهندسین M از یک سپر تهاجمی با ورودی های هوای بزرگ تر در زیر جلو پنجره معروف بی ام و استفاده کرده اند.

در نمای جانبی نیز فرم کلی زیر دری ها عضلانی تر به نظر می رسد و در نمای عقب دیفیوزر تهاجمی تر  شده و از همراهی 4 خروجی اگزوز که به صورت استاندارد در تمامی محصولات M به کار می رود برخوردار شده است. در هر صورت در بخش ظاهری و به خصوص در مدل M نمی توان آن را به نسبت مدل های عادی تمییز داد و مدل Competition به علت جزئیات بیشتر در بخش طراحی جلوه خاص تری پیدا کرده است.

به طور مثال در مدل Competition از تریم مشکی رنگ در بخش طراحی ظاهری استفاده است. همچنین یک بسته انتخابی کربنی نیز برای این خودرو ارائه شده که می تواند جلوه خاص تری به آن ببخشد.

با قرار گیری در پشت فرمان با همان فرمان M نشان مجهز به دو کلید خاص M1 و M2 که پیش از این در مدل M5 به کار رفته بود، طرف هستیم.

بی ام و

صندلی های اسپرت، دکمه استارت قرمز رنگ M و همینطور جوی استیک جعبه دنده خاص مدل های M نیز در داخل اتاق دیده می شود. در حال حاضر بی ام و تنها قیمت پایه X3 M و X4 M در مدل Competition را اعلام کرده است که به ترتیب برابر 77.070 و 79.990 پوند است. طبیعی است که قیمت مدل عادی M کمتر از مدل Competition خواهد بود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها