کد خبر : 2758

چگونه رنگ شدگی بدنه خودرو را تشخیص بدهیم؟ + آموزش تصویری

چگونه رنگ شدگی بدنه خودرو را تشخیص بدهیم؟ + آموزش تصویری

یکی از نکات مهمی که تاثیر زیادی بر قیمت خودرو دارد، رنگ شدگی بدنه خودرو است. افرادی که قصد خرید خودروی دست دوم را دارند باید از یک کارشناس رنگ بدنه و یا دستگاه های مخصوص، برای تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو کمک بگیرند.

به گزارش خودروتک، دستگاه های تعیین ضخامت دیجیتال که برای تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو به کار می روند قیمت بالایی دارند، و همچنین امکان دارد که به یک کارشناس رنگ بدنه دسترسی نداشته باشید. در این صورت این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا خودتان بتوانید با انجام چند تست ساده رنگ شدگی بدنه را تشخیص دهید.

خرید خودروی دست دوم

رنگ شدگی بدنه خودرو از قیمت آن کم می کند و در بیشتر موارد نشان از ضرب خوردگی خودرو دارد، اما در بعضی مواقع صاحبان خودرو تنها برای ترمیم آفتاب سوختگی رنگ خودرو یا به دلایل دیگر برای رنگ کردن بدنه خودرو اقدام می کنند. پس رنگ شدگی بدنه خودرو را نباید یک عیب برای خودرو تلقی کرد.

تشخیص رنگ شدگی بدنه با چشم

نگاه اجمالی به خودرو

ابتدا قبل از انجام هر آزمایش، دور ماشین را نگاه کنید. به قسمت هایی مانند گلگیر، سپر، میانه درها و جلو پنجره ماشین دقت بیشتری کنید تا هرگونه علائم رنگ دوباره را پیدا کنید.

رنگ دوباره ممکن است پررنگ تر،‌ کمرنگ تر و یا حتی قدری زبر تر از رنگ اصلی باشد. در صورتی که هیچ لکه رنگ غیر عادی وجود نداشت با دقت بیشتری به سراغ مراحل بعد بروید.

آزمایش با نوک انگشت

هیچ نقاشی نمی تواند لبه های مهم را به خوبی دستگاه های کارخانه رنگ بزند. اما منظور از لبه های مهم کدام قسمت هاست. لبه های مهم عبارت اند از: گوشه کاپوت خودرو، لبه ی جلوی شیشه جلو، ستون های کابین و همچنین لبه درها.

نوک انگشتان خود را به آرامی در این نقاط بکشید و در صورتی که احساس هرگونه زبری یا پستی و بلندی کردید، مطمئن باشید که آن محل رنگ خورده است.

بررسی لبه های مهم

پیچ های کاپوت

در کارخانه تولیدی پس از اینکه بدنه حاضر و آماده می شود، قبل از نصب ادوات دیگر به اتاق اسپری رنگ رفته و کاملا رنگ می شود.

در صورتی که گلگیرها یا کاپوت ماشین برای رنگ کردن دوباره از خودرو باز شوند، اثراتی بر روی پیچ و مهره های متصل کننده آن به شاسی نمایان خواهد شد.

برای بررسی این موضوع کاپوت را بالا زده و پیچ های نشان داده شده در تصویر را بازرسی کنید. اگر  جای هر گونه آچار یا رنگ متفاوت از رنگ اصلی بدنه مشخص بود، بدانید که آن قسمت برای صافکاری یا رنگ دمونتاژ شده است.

اثرات بر پیچ و مهره ها

پیچ های نشان داده شده در تصویر را چک کنید.

انعکاس نور

به انعکاس نور در زوایای مختلف دقت کنید. هر نوع پستی و بلندی بر سطح خودرو، نشان از رنگ شدگی بدنه خودرو دارد.

بدون رنگ شدگی بدنه

در این تصویر انعکاس نور روی بدنه با زاویه 160 درجه گواه این است که این خودرو کاملا بدنه شفاف و بدون موجی دارد و در سلامت کامل است.

گلگیر دارای رنگ

به گلگیر عقب این خودرو توجه کنید، کاملا موج و انعکاس نور بصورت شکسته شده در آن مشهود است و به قطع میتوان گفت خودرو رنگ شدگی یا صافکاری داشته است.

بافت رنگ خودرو

بدنه ماشین را در همه شرایط نوری بررسی کنید. به هیچ عنوان هنگامی که نور عمود به بدنه خودرو موردنظر شما تابیده است، آن را انتخاب نکنید. نور عمود باعث پنهان شدن تمام فرو رفتگی ها و برآمدگی های بدنه می شود.

سعی کنید هنگام غروب در نور مصنوعی خیابان ها اقدام به معامله کنید. همچنین سعی داشته باشید که با زاویه کم به موازات طول خودرو آن را بررسی کنید تا تمام تغییرات در بافت بدنه را متوجه شوید.

خط و خطوط ایجاد شده روی بدنه بر اثر سمباده کاری قبل از فرآیند رنگ آمیزی است. اگر چنین نشانه ای را مشاهده کردید مطمئن باشید که خودرو در آن قسمت رنگ آمیزی داشته است.

خط و خش بر بدنه

خط و خش های مربوط به کاغذ سمباده در این تصویر مشخص است و بیانگر رنگ شدگی بدنه خودرو می باشد.

همچنین زبری بعضی از قسمت های بدنه، بیانگر تفاوت بافت رنگ در آن نقطه با نقاط دیگر است. به این نکته توجه کنید که برای تشخیص این مورد کافی است دست خود را روی نقطه مشکوک بکشید.

کدر بودن رنگ نیز بیانگر تغییر بافت رنگ در آن نقطه است که مسلما بخاطر بتونه کاری و رنگ آمیزی غیر فابریک بوده و تشخیص آن بسیار آسان است.

کدر بودن رنگ خودرو

کدر و زبر بودن درب این خودرو کاملا واضح است با کمی دقت و لمس این نقطه میتوان فهمید که خودرو در این قسمت رنگ شدگی دارد.

تفاوت رنگ قسمت های مختلف بدنه

همیشه از زوایای مختلف به خودرو نگاه کنید. برای مثال در تصویر زیر تغییر رنگ درب خودرو از زاویه روبرو مشخص نیست اما از زاویه بالا به وضوح متوجه رنگ شدگی بدنه خواهید شد.

تفاوت رنگ درب خودرو

پاشیدگی رنگ بر نقاط دیگر

معمولا در هنگام رنگ آمیزی این اتفاق رایج است که مقداری از رنگ روی نقاط مختلف بدنه به اشتباه و به خاطر کم دقتی نقاش پاشیده شود، و اگر چنین نشانه ای مخصوصا در لبه های بدنه وجود داشته باشد، مطمئن باشید که آن قسمت از بدنه رنگ شدگی دارد.

پاشیدگی رنگ

پاشیدگی رنگ روی قسمتی از کابل برق خودرو کاملا مشخص است.

در حال حاضر ابزار رنگ آمیزی بدنه خودرو بسیار حرفه ای شده و تشخیص بسیاری از رنگ شدگی های بدنه با این روش ها تقریبا غیر ممکن است.

بهترین کار این است که برای خرید خودروی دست دوم ریسک نکنید و کار تشخیص رنگ را به متخصص آن بسپارید. متخصصان تشخیص رنگ با مهارت و تجربه ای که دارند، همچنین همراه با دستگاه های مخصوص، رنگ شدگی بدنه خودرو را به راحتی تشخیص می دهند.

منبع: ردیابان

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها